>

sejambakselasih mengucapkan selamat datang

21 November, 2011

KUFUR NIKMAT



FIRMAN ALLAH, dalam Surah Ar-Rahman sahaja, 31 kali ayat berikut diulang-ulang sebagai peringatan  Allah Taala kepada kita hambaNya yang lemah tidak berdaya, tetapi seringkali 'kufur nikmat'....
"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?"

Antara NIKMAT Allah yang dikurniakan kepada kita seperti yang disebut dalah surah ini:-
  1. Allah mengajarkan Al-Quran- sebagai manual menjalani kehidupan
  2. Allah telah menciptakan manusia
  3. Allah telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan.
  4. Allah telah menciptakan sistem cakrasuria, matahari dan bulan beredar dengan peraturan dan hitungan yang tertentu, wujud siang dan malam untuk memperjelaskan peranan dan tanggungjawab mengikut fitrah masing-masing
  5. Allah telah mencipta tumbuh-tumbuhan yang melata serta pohon-pohon kayu-kayan, masing-masing tunduk menurut peraturanNya, dengan khasiat dan vitamin untuk dimanfaat oleh manusia.
  6. Allah mencipta langit dijadikannya (bumbung) tinggi, sebagai strata dengan kandungan gas untuk dihidu bagi kesinambungan kehidupan dan wap untuk dikitar semula menjadikan air hujan bagi menyubur tumbuhan serta minuman kepada manusiadan hidupan di muka bumi
  7. Allah mengadakan undang-undang dan peraturan neraca keadilan,  supaya manusia tidak melampaui batas dalam menjalankan keadilan. Misalnya, Allah mengingatkan kita agar pastikan betulkanlah cara menimbang itu dengan adil, serta janganlah kita mengurangi barang yang ditimbang. 
  8. Allah menciptakan bumi yang dijadikannya rata untuk kegunaan manusia dan makhluk-makhlukNya yang lain. 
  9. Allah menciptakan berbagai jenis buah-buahan dan pohon-pohon kurma yang ada kelopak-kelopak mayang, dan juga terdapat biji-bijian yang ada jerami serta daun dan terdapat lagi bunga-bungaan yang harum. 
  10. Allah menciptakan manusia (lembaga Adam) dari tanah liat kering seperti tembikar.
  11. Allah menciptakan jin dari lidah api yang menjulang-julang.
  12. Tuhan yang mentadbirkan dua timur dan Tuhan yang mentadbirkan dua barat.( Dunia dan akhirat)
  13. Allah mencipta muara sungai yang sangat unik, dia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu, Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya. Dari kedua laut itu, keluar mutiara dan marjan. Sebagai perlambangan kehidupan kita agar kita tidak mencampuri urusan orang lain sepertimana sikap profesional dalam kerjaya, keran setiap insan mempunyai hak sendiri.
  14. Dialah yang menguasai kapal-kapal yang belayar di laut, yang kembang tinggi layarnya seperti gunung-ganang
  15. Segala yang ada di muka bumi itu akan binasa. 
  16. Dan akan kekallah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan
  17. Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepadaNya. Tiap-tiap masa Dia di dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhlukNya)! 
  18. Allah mengadili dan akan menguruskan hitungan dan balasan amal manusia dan jin pada hari kiamat.
  19. Allah sediakan nikmat dua Syurga.yang ada berjenis-jenis pohon dan buah-buahan, terdapat dua mata air yang mengalir.  Dua macam dari tiap-tiap jenis buah-buahan (yang biasa dan yang luar biasa). Mereka (bersenang-senang di tempat masing-masing dalam Syurga itu dengan) berbaring di atas hamparan-hamparan, yang lapisan-lapisan sebelah dalamnya dari sutera tebal yang bersulam dan buah-buahan kedua-dua Syurga itu dekat (kepada mereka) untuk dipetik, terdapat bidadari-bidadari yang pandangannya tertumpu (kepada mereka semata-mata), yang tidak pernah disentuh sebelum mereka oleh manusia dan jin. (cantik berseri) seperti permata delima dan marjan.
  20. Janji Allah: Balasan bagi amal yang baik melainkan balasan yang baik juga
 Maha Suci Allah yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan.



0 comments:

Post a Comment

Leave a comment please....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pengisian jiwa...

Listen to Quran

faceblog

twinkle stars

Like

Ping your blog, website, or RSS feed for Free
My Ping in TotalPing.com
My Ping in TotalPing.com