>

sejambakselasih mengucapkan selamat datang

06 January, 2012

Ujian daripadaNya.....

KERANA KASIH-NYA KITA DIUJI..
Kasih sayang Allah pada hamba-Nya berbeza-beza. Diberi nikmat dan ujian yang berbeza. Diberi kekurangan dan kelebihan juga berbeza.
Allah tidak pernah menzalimi hamba-Nya, melainkan kita sendiri yang menzalimi diri kita sendiri. Ujian yang diberi sebagai kaffarah dosa-dosa kita. Setiap ujian Allah akan sertakan hikmah yang selama ini tersembunyi. Ada seorang isteri yang solehah diuji dengan suami yang zalim, tapi Allah anugerahkan kepadanya anak-anak yang baik dan taat. Seseorang yang Allah uji dengan kesihatan, tapi Allah anugerahkan kasih sayang dari saudara, sahabat handai yang sentiasa mengambil berat. Ada juga yang diuji dengan kesempitan hidup, namun Allah berikannya sahabat sejati yang ikhlas membantu.
Sungguh, Allah Maha Adil, Dia lebih mengetauhi apa yang terbaik buat hamba-Nya.
Adakalanya Allah memberi sebelum sempat kita menadah tangan, kerana Dia tahu apa yang kita inginkan. Adakalanya Dia mengambil sebelum Dia memberitahu, kerana Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita. Adakalanya Dia sedang menguji tanpa kita sedari, maka Dia anugerahkan akal untuk berfikir, memilih jalan terbaik..

Subhanallah..Maha suci Allah..
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya." (Al Baqarah:284)

Alangkah ruginya, tatkala Allah memberi musibah kepada kita, kita mempersoalkan ketidakadilan Tuhan sedang saat itu Allah ingin mendengar rintihan dan rayuan kita. Ruginya kita bila musibah melanda kita menjadikan dua kali musibah yakni musibah yang diberi dan dosa dari keluhan mendapat musibah. Sedangkan disitulah adanya keampunan dari-Nya..
Wallahu'alam

0 comments:

Post a Comment

Leave a comment please....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pengisian jiwa...

Listen to Quran

faceblog

twinkle stars

Like

Ping your blog, website, or RSS feed for Free
My Ping in TotalPing.com
My Ping in TotalPing.com