>

sejambakselasih mengucapkan selamat datang

15 November, 2012

Secret Powers of time


11 November, 2012

Pre wedding movie,

My daughter's pre-wedding movie. Special credit to Liyana with love....

16 October, 2012

Stay Healthy.....



Refleksi Modul NPQEL 15-18/10/2012 @ MS Garden Hotel, Kuantan... Fasa 3 : Komponen Kaunseling, f2f sahaja, tiada exam, tiada e-learning menurut Dr. Sharifah Sebran Jamilla

Semalam saya pergi ke Berjaya Megamall Kuantan, bersebelahan MS Garden Hotel, melihat-lihat dan menonton "Aku terima nikahnya"..... orait, curi masa 1.5 jam je. yang signifikannya banyak scene untuk hero n heroin dan lokasi di kolam renang..
....."Kalaulah kau dapat rasa apa yang aku rasa....."

13 August, 2012

SPEED TRAP, HATI-HATI...


Selamat Hari Raya....
Balik Kampung tercinta....
Kelajuan memandu selalu waspada....
Speed trap ada dimana-mana

Wow!, Canggih, New version of speed trap cams....


Inilah PERANGKAP LAJU terbaru yg dipasang di besi penghadang jalan di lebuhraya. Ianya diletakkan kamera perangkap laju tersembunyi..sila SHARE.

Berikut diberikan lokasi-lokasi pemasangan sistem baru perangkap hadlaju yang telah dipasang oleh pihak PDRM:


### PLUS Arah Utara
■Under a bridge at about 456km, Sg Buloh junction.
■Under a bridge at about 459km, Bukit Lanjan interchange.
■Under the overhead restaurant at Sg Buloh.
■Under the last bridge before Sg Besi toll at 309.2km.
■Under the bridge at 296.5km, Bangi junction.
■Under the newly constructed bridge at 289.0km, after Nilai North junction.
■Under the bridge at 286.5km, Nilai North junction.

### PLUS Arah Selatan


■Below signboard at about 454.6km and 455.2km, Sg Buloh layby.
■Under the bridge after Subang junction at 11.3km.
■Under the bridge at 22km, Bukit Lanjan junction.
■Under the bridge before Mint hotel, Sg Besi Toll. 80km/h only!
■Under the bridge at 302.8km, Kajang junction.
■About 1km south of Bangi junction, both south and north bound outer lanes
■At 296.5km and 297km, Bangi junction.
■Under the newly constructed bridge at 289.0km, before Nilai North junction.
■At 285.5km and 285.8km, Nilai North junction.
■On center divider at 251.8km and 253km after Senawang junction.
■After Alor Gajah junction at 213.9km, next to water theme park.
■Behind the right hand crash barrier at 198.4km.

### Lebuhraya Elite Hubungan Timur Tengah/Utara
■On left hand side at 4.8km after Batu Tiga/Shah Alam exit
■Under the overhead restaurant at USJ/Hicom junction about 8.5km. 90km/h zone!
■Below the bridge before USJ/Hicom junction at 10.5km.

### Lebuhraya Elite Hubungan Barat Tengah/Selatan
■Under the overhead restaurant at USJ/Hicom junction about 8.5km. 90km/h zone!
■Below the bridge before USJ/Hicom junction at 10.5km.
■After exit from KLIA toll to the airport, below Jalan Pekeliling flyover.90km/h

### NKVE Arah Timur/Utara
■300m before Jalan Duta toll, 60km/h!
■Behind crash barrier on the left when going towards Jalan Duta toll, at 24.9km, 80km/h!
■Below bridge at Damansara Junction, 17.5km

### NKVE Arah Barat/Selatan

■Behind crash barrier on the left when leaving Jalan Duta toll from KL, at 25.3km and 25.7km, 80km/h!
■From Jln Duta, below the bridge, 23km, 80km/h zone!
■From Jln Duta, at the underpass at Sg Buloh Y-junction, 22km.
■Behind crash barrier at Damansara Junction, 17.7km and 16.8km
■Below railway bridge at 11.2km
■Under the bridge at Shah Alam junction.

### Lebuhraya Kesas Timur
■Under the bridge at 44.8km, downhill run after Puchong junction.
■Kesas West Bound
■At Sg Besi side of East Bound Toll. Kuala LumpurCity
■Jalan Duta; below the flyover at the Damansara junction, 70km/h zone.
Lebuhraya Kesa – Klang
■Dual carriageway between Klang and Port Klang. Towards Klang direction, at about 13km mile stone. 70km/h only!

### Leburaya Pantai Timur

■East bound, downhill run after Raub junction.
■Maran, 60km/h zone.
■Paya Bungor, 70km/h zone.

### Kawasan Negeri Johor Arah Selatan
■Tangkak junction.
■Under the bridge after Yong Peng
■North junction at 97.3km.
■Ayer Hitam junction.
■Sedenak junction.

### Jalanraya Sekitar Utara Malaysia – Arah Utara

■Around Ayer Hitam in 60km/h zone.
■Before Perwaja Steel.
■Sg Petani junction.
■Between Seberang Jaya junction and Sg Dua Toll.
■Penang Bridge at island end.Speed limit 80km/h.

### Jalanraya Sekitar Utara Malaysia – Arah Selatan
■Penang Bridge Island end. Speed limit 80km/h.
■About 2km before Juru Toll Speed limit 90km/h.

### Kawasan Perak Jalanraya Arah Utara

■Under the bridge at 197.1km and 198.8km, afterKamunting Junction.
■Under the bridge at 204.3km, after KamuntingJunction.
■Under the bridge at 208km, before Kamunting Junction.
■Under the bridge at 214.8km, before Kamuntingjunction.
■Ipoh Vista Point at about 263km. Speed limit 80km/h.
■Under the bridge at 271km, Ipoh North Junction.
■Under the bridge at 274.4km, Ipoh South Junction.
■Under the bridge at 286.9km, Simpang Pulai Junction.
■Under the bridge at 296km, Gopeng Junction.
■Under the bridge at 352.6km, after Sungkai
Junction.
■Under the bridge at 353km, Sungkai Junction.
■Under the bridge at 373km, Slim River Junction.

### Kawasan Perak Arah Selatan

■Under the bridge at 199km, before Kamunting junction.
■Under the bridge at 241.9km, at Kalau Kangsarjunction.
■Under the sign post at 296.1km, before GopengJunction.
■Under the bridge at 297km, at Gopeng Junction.
■Under the bridge at 300km, after Gopeng junction.
■Under the bridge at 308.6km, after Gopeng junction.
■Under the bridge at 372.6km, at SlimRiverjunction

p/s: hati-hati di jalan raya,ingatlah orang yang tersayang...

(Credit to: Mr Paridon Sahid)

07 August, 2012

Kongsi itu pahala


(Credit to my colleague: Sahrul)

06 August, 2012

Demi kasihku....

Buatmu Allahyarham kedua ayahnda dan bondaku yang tercinta, walau fizikalnya terpisah dek 5 negeri.... Ku titipkan penghormatanku buatmu berdua; Walau tiada lagi kata bicara antara kita...

Allahyarham Ayahndaku: Ibrahim bin Mohd Amin kembali kerahmatullah 27.10.1961 @ 17 JamadilAwal 1381, 51 tahun yang lalu, ketika aku tidak bisa berbicara denganmu, namun niat itu baru kini tertunai... memperbaiki pusara peringatanmu. Venue: Tanah Perkuboran Islam Parit Keroma, Jalan Joned, Muar. Moga rohmu ditempatkanNya disisi orang yang dirahmati, Make over setelah 51 tahun siap sehari sebelum Ramadhan 1433, Alhamdulillah.




Allahyarham bondaku: Sujinah binti Haji Taib kembali kerahmatullah ada 26.5.2009 @26/5/2009 ~ 1 JamadilAkhir 1430:ja, 5.30 pagi Subuh Hari Selasa. Venue: Tanah Perkuboran Islam Hadapan Hospital Tunku Ampuan Rahimah, Kelang, Selangor. Saya dan Fahimi telah menanam pokok hiasan, foto selepas 3 bulan ditanam hiasan tu.. Moga kasih sayang sentiasa segar dalam sanubari semua ahli keluarga, Amin

26 July, 2012

ONLY ALLAH KNOWS... THE ALMIGHTY

Moga mendapat iktibar

29 June, 2012

Riadah Chi... 1

Kebolehan mengaturkan tenaga Chi membolehkan seseorang mendapat kesembuhan daripada penyakit fizikal, emosi, mental dan  spiritual.  Ianya juga untuk meningkatkan daya pertahanan diri dengan menyediakan lapisan pelindung seolah-olah medan magnet yang menentang dan melemahkan kuasa musuh.

     Mudras atau riadah pada kedua belah telapak tangan adalah cara terbaik untuk mengamalkan Riadah Chi, kerana setiap mudra mempunyai fungsi tersendiri yang melibatkan tenaga dalaman, melibatkan Chi. Samada untuk meningkatkan fungsi aliran tenaga keseluruh badan, untuk menepukan, untuk mengumpul, untuk membersihkan ataupun untuk mengembalikan tenaga.

      Berikut adalah salah satu daripada mudras yang sangat memberikan manfaat kepada pengamal baru (antara 0 hingga 5 tahun)


Mudra asas untuk membentuk bebola tenaga.  Kedua belah tangan membentuk sfera dengan jejari menunjuk kearah bawah telapak tangan yang satu lagi (lihat foto).  


 to create an energy ball. The hands are in a cyclical pattern, with the fingers of one hand hovering over the bottom palm of the other. This creates a magnetic stimulation in the Chi, a sort of + and - effect that attracts the Chi to form into a ball. The hands do not touch each other. The forearms are held parallel to the ground and are straight out in front.
      When your hands and arms are placed in the proper position, visualize a ball of energy forming in between your palms. Think of light flowing out from your palms and swirling into a ball. The longer you visualize this, the more energy is formed in the center.  
       Practice this for about a month. This may seem like a long time, but, learning to make a Chi ball is like learning to walk. It is radically different from anything the body has done before---you go from crawling to walking when you learn how to project Chi. Practicing this for a month allows you to get used to the feeling of Chi and understanding the very basic dynamics of it. 
      As you practice, note any sensations (it is up to you to discover what you feel). After a month has passed, start moving energy from your wrists, through your hands, and then through your palm. This is more difficult, because now you are pushing more energy out of you over a longer area, which requires more concentration. After another week, start from the elbows. In another week, start from the shoulders. And finally, another week later, practice moving energy from your back. 
     Don't worry if you feel like you're not doing something right. As long as you visualize energy moving out of your palms and forming into a ball, you are doing it correctly. Chi acts a bit differently in everyone. 
     Also, if you don't feel anything, this is okay. You just need to continue practicing.
     Once you're able to move energy from your back and into the space between your palms, focus on gathering the loose Chi that flows around the hands. Visualize pulling it into the ball in between your palms. This is a good exercise for it allows the user to use Chi more efficiently. Note, it's not necessary to gather all the loose energy, there will always be loose energy. The point of gathering most of it is for the sake of increased efficiency.
     Continue practicing this mudra  for several months before you move onto the next one. 
(Special thanks to Dr. Khair Yusof for sharing this article)



Payung

Pelbagai gaya;

1.


2.


3.


4.

28 June, 2012

Do'a untuk anak


Salam,
Ada satu DOA yang mudah dan cepat dan pendek, yang paling senang untuk diamalkan oleh kedua ibu bapa untuk anak-anak mereka, tetapi sering sahaja terlepas pandang.
 Doa itu adalah :





ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHIWABARAKATUH YA .... (sebutkan nama penuh anak)

Ya. Itu sahaja baris doanya. Mudah bukan? Tetapi termasuklah saya, sangatlah selalu terlepas pandang akan keistimewaan doa ini. Ok, mari di sini kita catatkan mengapa doa ini terlalu istimewa untuk anak-anak kita :

Pertama sekali, ibu bapa hendaklah menjiwai doa itu sedalam dalamnya semasa ia diucapkan buat si anak. Mengapa? Kerana maksud yang terkandung di dalamnya sangatlah membantu dalam kehidupan seharian anak. Selalu kita hanya sebut Assalamualaikum sahaja kan.. (ini saya). Kalau boleh cuba mengucapkan nya penuh kepada anak kita. ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHIWABARAKATUH dengan cuba menjiwai setiap
ungkapan yang diucapkan. Kenapa istimewa? Mari kita tengok maknanya 
1- ASSALAM : SEJAHTERA.

Awal-awal lagi kita sudah mengucapkan segala kebaikan untuk anak kita pada hari itu. Kita mendoakan segala kesejahteraan buat dirinya pada waktu itu.

2- WARAHMATULLAH : RAHMAT ALLAH.

Kita mengharapkan rahmat Allah menjadi bekalan untuk anak-anak kita dalam kehidupan seharian mereka. Bukankan rahmat Allah itu yang sangat-sangat kita harapkan?

3- WABARAKATUH : BERIKAN BERKAT KEPADANYA WAHAI ALLAH

Kita mendoakan anak-anak kita diberi berkat oleh Allah, dalam setiap amalannya, perbuatannya, dan apa sahaja yang berkaitan dengan dirinya, kita mahukan keberkatan untuknya. 
Lalu, memang 'terbuka' lah mata saya pada hari itu, betapa bermaknanya ungkapan doa yang cukup ringkas ini untuk anak-anak.

Waktu paling bagus untuk mengucapkannya buat si anak
adalah ketika mengejutkan dia bangun dari tidur. Bayangkan sahaja lah,celik-celik matanya sahaja sudah memperoleh doa dari ibu atau ayah yang cukup bermakna lagi indah untuknya. Selain itu, boleh juga diamalkan mungkin waktu menghantar atau menjemput dia dari sekolah, atau bila-bila masa sahaja ibu dan ayah ingin mengucapkannya untuk anak.

Jiwailah salam dan doa itu. Hayati setiap rangkai maksudnya. Tujukan dengan penuh kasih dan cinta buat si anak. Senyum penuh sayang kepada mereka, ketika kita mengucapkan.

Semoga anak-anak kita sentiasa sejahtera, dalam rahmat Allah dan sentiasa diberi keberkatan dalam hidup mereka oleh Allah.

Doa yang sama kita ucapkan kepada kawan-kawan kita apabila memberi salam juga insyaallah

Petikan hadis :

“Imran bin Husain melaporkan pada suatu masa ada seorang lelaki datang mendekati Nabi Muhammad saw. Lelaki itu berkata, “Assalamualaikum.” Nabi Muhammad saw berkata, “Dia mendapat 10 pahala.” Kemudian datang pula seorang lain yang berkata. “Assalamualaikum wa rahmatullah.” Nabi Muhammad saw berkata, “Dia mendapat 20 pahala.” Kemudian datang lagi seorang yang lain berkata; “Assalamualaikum wa rahmatullah wa barakatuh.” Nabi Muhammad saw berkata, “Dia mendapat 30 pahala.” –Hadith No. 2689 dalam kitab Shahih Sunan
Tarmizi. Kredit blog Tim Hadith Psikologi Nabi <http://hadithpsikologi.blogspot.com/2012/03/teknik-motivasi-nabi-muhamm ad.html>

Wallahua'alam.



(Special thanks to my colleague for the sharing and caring : Hazlan Ali)

27 June, 2012

Do'a.... kehebatannya... manfaatnya....Do'a itu ibadah


٦٠وَ ﻗَ ﺎ لَ رَ ﺑﱡ ﻜُ ﻢُ ادْﻋُﻮﻧِﻲ أَ ﺳْ ﺘَ ﺠِ ﺐْ ﻟَ ﻜُ ﻢْ إِ نﱠ ا ﻟﱠ ﺬِ ﻳ ﻦَ ﻳَﺴْﺘَﻜْﺒِﺮُونَ ﻋَ ﻦْ ﻋِ ﺒَ ﺎ دَ ﺗِ ﻲ ﺳَ ﻴَ ﺪْ ﺧُ ﻠُ ﻮ نَ ﺟَ ﻬَ ﻨﱠ ﻢَ دَ ا ﺧِ ﺮِ ﻳ ﻦَ (٦٠
Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa
permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang Yang sombong takbur daripada
beribadat dan berdoa kepadaku, akan masuk neraka jahannam Dalam keadaan hina.
(40: 60)


Banyak berdo'a kepada Tuhan tidak rugi sedikit pun.  Kita insan yang lemah, sentiasa memerlukan seseorang sebagai tempat mengadu bagi meringankan fikiran dan jiwa dan masalah.
  1.  Berdoa bermakna mengadu masalah kepada Allah kerana Allah adalah sebaik-baik teman yang mendengar semua masalah yang kita adukan kepadaNya.  Allah yang memberikan penyelesaian terbaik bagi sesiapa sahaja yang perlukannya.
  2. Do'a itu ibadah,
  3. Do'a mendekatkan diri kepada Allah
  4. Do'a itu zikir
  5. Do'a itu jati diri
  6. Do'a itu menyebabkan hambaNya diangkat darajat, dihapuskan dosa, sebagai pendinding dan yang paling penting sekali.... ALLAH MENGABULKAN Do'a....

Mengatup Dulang Paku Serpih...

2 X 5 = ???????
TUAN TAK PERLU MEMANDANG DAN MENTAKSIR YANG NEGATIF TERHADAP SATU PIHAK, TETAPI MENUTUP SEBELAH MATA UNTUK PIHAK YANG TUAN ADA BERKEPENTINGAN.  

25 June, 2012

Siapa kata orang Melayu tak kreatif.....

Contohnya, dari Lagu ini





Jadi Lagu ini:



atau ini;





atau yang ini;



juga yang ini;




ehmmm,



juga ini,




akhirnya, life!!!!

01 June, 2012

Sains Membuktikan Azan Mampu Merawat Stress, Kanser dan Kemurungan





Setiap hari kita mendengar seruan azan. Paling tidak ialah lima (5) kali sehari. Sejak seawal waktu Subuh dan yang terakhir untuk hari berkenaan ia akan diserukan ketika masuk waktu Isyak. Kalimah-kalimah azan itu sekiranya difahami betul-betul ia mengandunggi nilai-nilai ajaran agama yang tinggi. Selain ia menyeru berkaitan Tauhid iaitu mengesakan Allah dan keimanan kepada Baginda Rasulullah S.A.W kalimah azan juga mengajak supaya kita menuju dan mencari kejayaan. Yang pastinya hikmah kalimah azan bukan sekadar itu sahaja. Allah tidak akan membuat sesuatu itu dengan sia-sia. Apakah pandangan Sains berkaitan seruan azan ini.

Satu kajian yang di buat oleh Dr. Azhar Sarip berkaitan seruan azan ini membawa satu penemuan yang amat menarik. Dr Azhar melihat azan dari sudut gelombang otak. Menurutnya azan memberi impak yang besar di dalam kehidupan manusia. Bahkan sesuatu yang cukup indah, sukar digambarkan dengan kata-kata. Jelasnya, kebanyakan orang Islam tidak perasan, azan boleh memberi kesan yang besar di dalam kehidupan. Beliau menegaskan;
“Saya mengambil azan sebagai asas di dalam kehidupan kerana permulaan manusia melihat dunia dimulakan dengan azan. Banyak peristiwa yang berlaku di sekeliling kita yang memperlihatkan azan itu satu yang ajaib dan indah. Antaranya, kisah salah seorang mangsa yang terselamat dari bencana tsunami Acheh. Mangsa itu melihat ibunya dihanyutkan air, tinggallah dia seorang diri dihanyutkan ombak besar.”
Ketika itu barulah dia teringat pesan emaknya supaya melaungkan azan jika ditimpa musibah. Lantas selesai azan dilaungkan, dia sudah terdampar di atas kapal besar yang dibawa hanyut hingga ke tengah-tengah Bandar Aceh, ujarnya.
Tambahnya lagi, “ Saya menyaksikan satu peristiwa iaitu jiran saya lemas di lombong. Setelah usaha bomba mencarinya menemui jalan buntu lalu dilaungkan azan. Mayat mangsa lemas itu timbul ke permukaan air selesai saja azan. Dari situ saya melihat azan ini adalah suatu yang luar biasa.” sambungnya lagi.
Bila menyentuh soal azan kebanyakan orang hanya tahu dua perkara iaitu azan adalah seruan penanda masuk waktu solat dan untuk bayi baru lahir. Kenapa bayi baru lahir harus diazankan? Mungkin ada yang menjawab kerana nabi buat begitu, maka ia disunatkan.

Kajian Dr. Azhar bermula dari titik ketika seorang manusia dilahirkan ke dunia iaitu bayi. Azan adalah usaha bapa untuk memasukkan pesanan tentang keagungan Allah terus kepada gelombang bawah sedar atau minda bawah sedar bayi itu. Tujuannya,supaya bayi itu nanti faham apa saja di dalam hidup ini akan kembali kepada kebesaran Allah kemudian kalimah syahadat pula menyatakan kesaksian bahawa Allah itu Esa.



“ Kemudian kita melihat Hayya’alassolah, disambut oleh orang yang mendengar azan “ La haula wala quwwata illa billah”. Yang bermaksud “ tiada daya dan kekuatan kecuali daripada Allah”. Perkataan “ala-s-solah”, maksud ‘al’ adalah the iaitu definite atau ditentukan. Maknanya bila solat, kita harus solat dalam gelombang otak yang tertentu. 

“ Solat kita mesti berada di dalam gelombang theta iaitu gelombang rendah. Begitu juga azan berada di dalam gelombang theta. Gelombang yang rendah , tenang dan zon makbul doa. Sebab itulah apabila azan, dikehendaki diam kerana ketika itulah makbul doa. JANGAN lepaskan peluang untuk meminta dari Allah ketika itu kerana itu lebih baik daripada bercakap kosong ketika azan,” jelasnya.


AZAN STABILKAN GELOMBANG DUNIA
  
DR. AZHAR menjelaskan, azan yang dilaungkan muazin bukan sekadar untuk menyeru solat tetapi bertindak sebagai penstabil gelombang dunia. Gelombang azan rendah, sedangkan gelombang dunia tinggi. JADI AZAN YANG MENSTABILKANNYA balik supaya dunia menjadi tempat yang selesa untuk dihuni. Andainya suatu hari nanti sudah tidak ada lagi azan dilaungkan, maka gelombang dunia ini akan menjadi semakin tinggi dan macam-macam akan berlaku.

Suatu masa dulu, kajian yang dilakukan mendapati, semua pokok dan alam ini berada pada tahap gelombang alpha. Sebab itu apabila berada di kawasan yang di kelilingi pokok kita akan merasa tenang.
Sekarang keadaan telah berubah apabila pokok-pokok sudah ditebang dan binatang banyak yang pupus menyebabkan manusia berada di dalam gelombang stress. Sebab itulah setiap hari banyak orang yang stress.

Semua perkara ini berlaku kerana orang Islam tidak pernah faham. Allah menyayangi hambaNya. Melalui azan Allah kirimkan rasa sayangnya kerana azan itu terletak di dalam gelombang theta iaitu gelombang makbul doa dan zon ketenangan.
“ATURANNYA BEGINI,……………………………………………..
semua manusia berada di dalam gelombang beta iaitu gelombang yang tinggi.
Kemudian apabila masuk saja waktu solat, kita mengambil wuduk masa itu gelombang akan turun ke alpha.
KEMUDIAN APABILA AZAN,………………………………………
gelombang itu terus turun kepada gelombang theta. Sebab itulah kita digalakkan solat tepat pada waktunya sewaktu gelombang theta supaya lebih khusyuk.

“Ketika azan juga dikehendaki supaya jangan bercakap, sebaliknya menghayati. Semua itu ada sebabnya. Ia ada kaitan dengan gelombang theta. Sebabnya ketika badan berada di dalam gelombang theta tiga hormon penting iaitu melatonin, endrofin dan serotonin akan dirangsang keluar. Hormon inilah yang mempengaruhi tahap kesihatan mental dan fizikal manusia,” jelasnya.


AZAN TANDA SAYANG ALLAH
Setelah memahami kedudukan azan dari sudut sains, barulah solat akan menjadi lebih khusyuk. Setiap orang mula faham, melakukan solat adalah kerana rasa cinta kepada Allah dan bukan kerana terpaksa. 

Menurut Dr. Azhar, Allah terlalu sayangkan hambaNya dan diberi peluang setiap orang menikmati gelombang theta bukan saja pada azan tetapi pada waktu subuh, dhuha dan asar. Itulah zon makbul doa. Kemudian Allah berikan kepada orang Islam untuk duduk selama sebulan di dalam gelombang theta, iaitu pada bulan Ramadan. Sebab itulah orang yang berdoa ketika ia berpuasa, akan dimakbulkan doanya selain dari sudut kesihatannya, memang sudah dibuktikan manfaatnya.

“Azan adalah penyelesai banyak masalah dari penyakit luaran hinggalah rohani dan ketika menghadapi musibah. Sebab itu di dalam Islam apabila ditimpa musibah dianjurkan untuk ucapkan INNALILLAH….iaitu kembali kepada Allah ataupun azan. Ini kerana gelombang rendah mempunyai tenaga yang paling kuat. Orang yang sedang buntu fikirannya akan merasa tenang dan kuat jiwanya untuk menyelesaikan masalah.

Azan itu merangsang otak kanan dan menguatkan jiwa.

“ALLAH tidak berikan sesuatu itu termasuk azan dengan sia-sia atau memusnahkan kita. Ada hikmah di sebaliknya yang perlu dikaji dan ambil berat untuk kesejahteraan hidup dunia dan akhirat,” katanya.

SOLAT PADA GELOMBANG THETA
Berbalik semula pada solat yang seharusnya terletak di dalam gelombang theta. 
HASIL KAJIAN yang dilakukan mendapati bahawa solat yang berada pada tahap gelombang theta akan menyebabkan TIGA PERKARA. Menurut Dr. Azhar, perkara PERTAMA yang berlaku ialah hormon MELATONIM akan dibebaskan. Hormon itu adalah pengawal segala pengawal atau bertindak sebagai pengawal trafik. Tugasnya mengawal semua benda di dalam badan seperti tidur, mengawal tekanan dan mengoksidasikan radikal bebas yang boleh merosakkan sel-sel badan.

“Secara mudahnya begini. Jika anda kena kanser, itu bermakna ‘pegawai trafik’ tidak pandai mengawal lalu lintas, menyebabkan sel berlanggar sesama sendiri. Melatonim tidak mampu lagi mengawal sel. Sebab itulah apabila orang yang menghidap kanser tahap satu dan dua saya akan suruh mereka amalkan azan dahulu kerana ia akan menurunkan gelombang otak supaya melatonim boleh dikeluarkan.”

“Yang KEDUA, ENDROFIN, iaitu morfin semula jadi manusia. Perhatikan pesakit di hospital, jika bertindak ganas, gelisah, kelam kabut dan sakit doktor hanya suntikkan morfin supaya kita tenang dan tidur. Tapi sebenarnya kita sudah ada morfin semula jadi yang dikeluarkan dari otak.

Soalnya kenapa kita tidak boleh keluarkan morfin itu supaya kita jadi tenang?
Kerana solat kita selalu di dalam keadaan lalai dan mengambil mudah soal azan.”

“AKHIR sekali SEROTONIM atau AGEN CERIA. 
Jika tidak cukup hormon ini di dalam badan, akan jadi murung, dan boleh membunuh diri. Untuk mengawal rembesan hormon itu, juga boleh dilakukan dengan solat dan azan pada tahap khusyuk.” Jelasnya.
Sambungnya lagi, yang menjadi masalah, semua hormon itu tidak seimbang di dalam badan. Itulah yang menimbulkan pelbagai masalah di dalam hidup termasuk penyakit dan perasaan negatif.


Dr.Azhar menyatakan bahawa kebanyakan orang sekarang mendirikan solat di dalam gelombang beta, iaitu melakukanya di dalam keadaan kelam kabut dan lalai. Badan yang berada di dalam gelombang beta iaitu gelombang tinggi, akan menyebabkan stress, tertekan dan kelam kabut.

“HANYA DENGAN SOLAT DAN AZAN SAJA GELOMBANG ITU BOLEH DITURUNKAN KE TAHAP THETA SECARA SEMULA JADI.”

31 May, 2012

Patut ke tak patut?....

Grrrr...

Dalam mendepani hidup yang berbagai cabaran pasti kita menghadapi pelbagai ragam, kerenah dan dugaan yang menguji kesabaran.  Namun bagi saya, saya perlu mencari alternatif cara yang terbaik dan mudah tanpa rugi apa-apa.  Jika saya berasa agak tertekan atau risau, saya perlu salurkan ketegangan tersebut. Salah satu cara adalah dengan..... KETAWA apabila melihat gambarfoto yang lucu...

Jom pakat kongsi tengok apa yang tak kena ni?...


Kucing kat KL pandai jaga parking...

Wah...lahir dengan 32 batang gigi??

Hugo....mungkinkah akan begini akhirnya?









04 May, 2012

Hikmah.....



Persinggahan

(Thanks to commentestate.com)

01 May, 2012

Which Baby Are You?


-----------------MAY BABY -----------------
 
Stubborn and hard-hearted. Strong-willed and  highly motivated.  Sharp thoughts. Easily angered.  Attracts others and loves attention. Deep feelings.
 
Beautiful physically and mentally. Firm Standpoint.  Needs no motivation.
Shy towards oppOsite sex.
 
Easily consoled. Systematic (left brain). Loves to dream. Strong clairvoyance. Understanding.  
 
Sickness usually in the ear and neck. 

Good imagination. Good physical. Weak breathing.
 Loves  literature and the arts... Loves traveling. Dislike being at home. Restless. Not having many children. Hardworking. High spirited.

 If you repost this in the
next 5 minutes, you will become close to someone
you do not speak to much in the next 4 days. 

07 April, 2012

BM merentas kurikulum

Peringatan yang berhemah...


05 April, 2012

my mood...

I'm too tired.... I feel like to shout out loud?
This week, seems very long and tiring week.  I feel very lethargic... Hope to re-energize .....to let out all the dizziness and unfocus mood.... 

God, I need a break.... If not, may be I would freak out...

or, slowly I'll sneak out...


to shout out loud, 


so, I would be in a more cheerful mood...

and hello.... any body home?....

Hmmm..... Bye...






03 April, 2012

VIDEO KELUARGA ANGKAT 1 MALAYSIA DI IAB...

Special tribute to IAB choir members....

26 March, 2012

I want to know 50 truths about you....


I'm done tag 25 person utk join Game : 50 truths.
so korang boleh copy je soalan ni , dan isikan tmpt kosong hehe.
selamat menjawab!
oh ya , kalau dah jawab nnti tingalkan lah link kat entry NI eh sbb nak bacaaa :D

1. Real name:
2. Nickname(s): 
3. Zodiac Sign:
4. Male or female: 
5.Elementary School:
6. High School: 
7. College:
8. Hair color:
9. Tall or short: 

10 . Relationship Status :
11. Sweats or Jeans: 
12. Phone or Camera: 
13. Health freak: 
14. Orange or Apple:
15. Do you have a crush on someone?: 
16. Eat or Drink:
17. Piercings
18. Pepsi or Coke:

HAVE YOU EVER?
19. Been in an airplane:
20. Been in a relationship:
21. Been in a car accident:
22. Been in prison?: 

 FIRSTS?
23. First piercing: 
24. First best friend: 
25. First award: 
26. First crush: 
27. First word: 

 LAST?
28. Last beverage :
29. Last person you talked to in person:
30. Last person you texted:
31. Last person you watched a movie with:
32. Last food you ate:
33. Last movie you watched
34. Last song you listened to:
35. Last thing you bought:
36. Last person you hugged:

 FAVOURITES :
37. Food:
38. Drink:
39.Cartoon :
40. Flower: 
41. Animal :
42. Colors:
43. Movies: 
44. Subjects: 

HAVE YOU EVER:
(Put an X in the brackets if yes)
45.[  ]fell in love with someone.
46.[ ]celebrated Halloween.
47.[  ]had your heart broken.
48.[  ]went over the minutes/texts on your cell phone.
49.[  ] turned someone down
50.[  ]Broke someone's heart
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pengisian jiwa...

Listen to Quran

faceblog

twinkle stars

Like