>

sejambakselasih mengucapkan selamat datang

27 December, 2011

'Banana Button' di Kota London...




Suatu ketika kami sekeluarga pergi bercuti ke London, mencari restoran masakan Malaysia.  Jumpa nama restoran "MAKAN"... apa lagi kami pun makan nasi campur, macam dah tak jumpa nasi setahun. Lauk yang paling ku ingat ialah pucuk manis masak lemak campur keledek...   dah jauh dari perdu, sedap sungguh.  Bila nak cari kuih pencuci mulut, ada dalam talam berlabel  'Banana button'.  Aku bertanya, kuih apa (dalam fikiranku nampaknya macam jemput-jemput je?'  Oh tu jemput-jemput pisang kak....  Hmm... sampai sekarang kami pasti tergelak ingat jemput-jemput pisang, ingat banana button....

23 December, 2011

PAIS IKAN PATIN TEMPOYAK

Saya ingin mengabadikan perkongsian resepi daripada Ustaz Kamal Arifin, anak Jati Pahang
Foto: Ihsan dari kondakondi.com


Bahan-bahan:

  1. Ikan patin/lain-lain jenis ikan pun boleh
  2. Tempoyak, cili padi, bawang merah,  Kunyit hidup
  3. Petai,  bunga kantan , Daun kesom,  daun kaduk
  4. Daun kunyit
  5. Daun pisang / Aluminium foil

Cara penyediaan:

  1. Bahan #1 dibersihkan
  2. Bahan #2 ditumbuk, rasa garamnya
  3. Bahan #3 diracik
  4. Gaul semua, sumbat dalam berut dan dilumur ke badan ikan
  5. Balut dengan daun kunyit, perap
  6. Balut dengan daun pisang/ aluminium foil
  7. Bakar

12 December, 2011

Suatu ketika di Seri Cempaka Service Suites, KL

Resipi Kak Wan: Menurut Kak Wan resepi ini telah dicuba, bagi menurunkan aras kolesterol jahat dalam saluran darah kita.  Caranya ialah


100 ml air halia (dpd sejambak halia remaja) + 100 ml air bawang putih ( dpd  9 ulas = 1 labu bp)+100 ml jus lemon (dpd 8 butir)+
100 ml Organic Apple Cider


Kesemua jus dicampurkan dan dijerang atas api yang perlahan, sehingga jus tinggal 300 ml dan sejukkan. simpan dalam petisejuk dan diminum sebanyak 1-2 sudu teh setiap pagi satu jam sebelum bersarapan, jika tidak tahan dengan kepedarannya, campurkan dengan sedikit madu... selamat mencuba

11 December, 2011

Gestures...

Specially dedicated to those, who is in the process of appreciating others...

09 December, 2011


CARING...

KISAH BENAR

05 December, 2011

Ikhtiar hidup, pantang menyerah

Mensyukuri nikmat kurniaan Allah..... 



Moga menjadi iktibar dan muhasabah diri kita bersama...

24 November, 2011

Cara baru menyebar kuman HIV



salam buat semua sahabat2..Artikel ni ana petik dari blog lain.. semoga mendapat manfaat darinya...selamat membaca.. ..

Pesanan daripada:
Dr Yasmin Anum Mohd Yusof
Associate Professor & Head Dept. of Chemical Pathology
School of Medical Sciences
USM, Kubang Kerian, Kelantan, MALAYSIA.
telatah.ning.com

Berikut adalah artikel yang perlu diambil perhatian sekiranya anda belum membacanya... Sila baca artikel berikut mengenai orang yang HIV positif seronok menyebarkan virus HIV. Ianya pernah ke udara di dalam Televisyen Thai di mana pesakit HIV ditangkap & didakwa


tapi apa gunanya, beliau telah merosakkan ramai orang awam yang tak berdosa.

Jadi sila berhati-hati... Beberapa tempat berbahaya dan kebarangkalian menemui jarum
penyuntik yang telah digunakan penagih

1. Di kawasan pantai. Apabila anda berjalan di pantai sila pakai
selipar atau kasut, ada penagih dadah yang melakukan aktiviti di tepi
pantai danmenimbus jarum penyuntik di dalam pasir. Penyuntik ini
kemudiannya terdedah akibat ombak.

2. Di kawasan permainan kanak-kanak. Satu lagi kawasan pilihan
penagih.Terdapat kes di Australia di mana kanak-kanak yg tak berdosa telah
tercucuk jarum penyuntik apabila beliau turun daripada papan lunsur &
kemudiannya didapati HIV positif.

3. Di panggung wayang. Sila pastikan kerusi yg anda duduki. Kes yang
terjadi apabila seorang perempuan duduk di kerusi beliau dan terasa
sesuatu benda mencucuk. Beliau berdiri dan mendapati ada penyuntik dan
nota berbunyi "Welcome to the real world, you are now HIV positive' .
Doktor telah memeriksa jarum tersebut & mengesahkan ianya terdapat
virus HIV. Ianya berlaku di Hawai jadi berhati-hati... .

4. Di Georgia & Florida, ada kes menunjukkan pesakit HIV meletakkan
penyuntik di dalam tempat mengembalikan syiling, mesin air minuman...
jadi pastikan bila anda membeli air atau kandi, perhatikan betul-betul
tempat mengembalikan wang syiling... .mungkin terdapat jarum penyuntik di
dalamnya.

5. Di restoran Burger King, pesakit HIV yang juga pekerjanya
meletakkan sedikit darah di dalam burger & mencampurkan dengan mayonis
dan salad. Ianya seperti sos. Jadi cuba jangan pesan burger dengan
mayonis & sos Order di tempat lain. Ini adalah nyawa anda. Sila
'foward' maklumat ini sebanyak mungkin kepada orang lain, especially
orang yang anda cintai, anak anda
dan sesiapa saja...

MACAM-MACAM RAGAM.....

Sekadar renungan bersama sebagai refleksi diri ketika ingin meletakkan memo... 
Manusia yang berbagai ragam, ada yang malas nak cakap atau tegur jadi dia post memo aje, 


ada yang lembut:->

~ada yang menyakitkan hati....:->

 ~ada yang berbau ancaman...:->
Oo....



~ada yang berunsur persaingan...:->
 ~ada yang berunsur.....  'lu fikir le sendiri'...:->

~ada yang sekadar peringatan ikut prosedur...:->

~ada yang berunsur ' la ene,' pilih bulu...:->

~ada yang berunsur 'sendiri mau ingat'...:->

Saat terindah....

Kenangan paling manis setelah getirnya dugaan yang Harimau Muda kita hadapi...Tahniah!

21 November, 2011

KUFUR NIKMAT



FIRMAN ALLAH, dalam Surah Ar-Rahman sahaja, 31 kali ayat berikut diulang-ulang sebagai peringatan  Allah Taala kepada kita hambaNya yang lemah tidak berdaya, tetapi seringkali 'kufur nikmat'....
"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?"

Antara NIKMAT Allah yang dikurniakan kepada kita seperti yang disebut dalah surah ini:-
  1. Allah mengajarkan Al-Quran- sebagai manual menjalani kehidupan
  2. Allah telah menciptakan manusia
  3. Allah telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan.
  4. Allah telah menciptakan sistem cakrasuria, matahari dan bulan beredar dengan peraturan dan hitungan yang tertentu, wujud siang dan malam untuk memperjelaskan peranan dan tanggungjawab mengikut fitrah masing-masing
  5. Allah telah mencipta tumbuh-tumbuhan yang melata serta pohon-pohon kayu-kayan, masing-masing tunduk menurut peraturanNya, dengan khasiat dan vitamin untuk dimanfaat oleh manusia.
  6. Allah mencipta langit dijadikannya (bumbung) tinggi, sebagai strata dengan kandungan gas untuk dihidu bagi kesinambungan kehidupan dan wap untuk dikitar semula menjadikan air hujan bagi menyubur tumbuhan serta minuman kepada manusiadan hidupan di muka bumi
  7. Allah mengadakan undang-undang dan peraturan neraca keadilan,  supaya manusia tidak melampaui batas dalam menjalankan keadilan. Misalnya, Allah mengingatkan kita agar pastikan betulkanlah cara menimbang itu dengan adil, serta janganlah kita mengurangi barang yang ditimbang. 
  8. Allah menciptakan bumi yang dijadikannya rata untuk kegunaan manusia dan makhluk-makhlukNya yang lain. 
  9. Allah menciptakan berbagai jenis buah-buahan dan pohon-pohon kurma yang ada kelopak-kelopak mayang, dan juga terdapat biji-bijian yang ada jerami serta daun dan terdapat lagi bunga-bungaan yang harum. 
  10. Allah menciptakan manusia (lembaga Adam) dari tanah liat kering seperti tembikar.
  11. Allah menciptakan jin dari lidah api yang menjulang-julang.
  12. Tuhan yang mentadbirkan dua timur dan Tuhan yang mentadbirkan dua barat.( Dunia dan akhirat)
  13. Allah mencipta muara sungai yang sangat unik, dia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu, Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya. Dari kedua laut itu, keluar mutiara dan marjan. Sebagai perlambangan kehidupan kita agar kita tidak mencampuri urusan orang lain sepertimana sikap profesional dalam kerjaya, keran setiap insan mempunyai hak sendiri.
  14. Dialah yang menguasai kapal-kapal yang belayar di laut, yang kembang tinggi layarnya seperti gunung-ganang
  15. Segala yang ada di muka bumi itu akan binasa. 
  16. Dan akan kekallah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan
  17. Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepadaNya. Tiap-tiap masa Dia di dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhlukNya)! 
  18. Allah mengadili dan akan menguruskan hitungan dan balasan amal manusia dan jin pada hari kiamat.
  19. Allah sediakan nikmat dua Syurga.yang ada berjenis-jenis pohon dan buah-buahan, terdapat dua mata air yang mengalir.  Dua macam dari tiap-tiap jenis buah-buahan (yang biasa dan yang luar biasa). Mereka (bersenang-senang di tempat masing-masing dalam Syurga itu dengan) berbaring di atas hamparan-hamparan, yang lapisan-lapisan sebelah dalamnya dari sutera tebal yang bersulam dan buah-buahan kedua-dua Syurga itu dekat (kepada mereka) untuk dipetik, terdapat bidadari-bidadari yang pandangannya tertumpu (kepada mereka semata-mata), yang tidak pernah disentuh sebelum mereka oleh manusia dan jin. (cantik berseri) seperti permata delima dan marjan.
  20. Janji Allah: Balasan bagi amal yang baik melainkan balasan yang baik juga
 Maha Suci Allah yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan.



09 November, 2011

IT’S TOO GOOD TO BE TRUE.


I would  like to share with you a true story.   Recently, I met a man who had Lymphatic Cancer - Stage 4 with 123 lymph nodes affected. His cancer started in March 2008.  Affected parts: 1st:Right lung, 2nd: Left lung, 3rd: Groin, 4th: Eye and 5th Mouth.  After 9 hemotherapy he stopped treatment on 10/11/2008 because 5 specialists said he can only survive 3 months.  Today, after 19 months, he has recovered and still living. Thanks to the Clinacanthus (Sabah Snake Grass) which he planted outside of his house.  
 

He blended the leaves with green apple (minus skin and seeds) and drank after breakfast everyday.  After 3 days, 6 tumours disappeared.  After 13 days, he went for blood test.The oncologist said that he was 96% cured.  So far more than 200 people who have taken the herbs showed improvement and many were cured of their diseases. 
Some of the patients who drank SSG juice:
Case 1) Man - age 54

Lung Cancer: 3rd stage. Affected parts:
Chemothrapy 6 times
Tumour before taking Sabah Snake Grass 29mm, 44mm, 76mm
Tumour two weeks after taking Sabah Snake Grass
                          reduce to 20mm, 27mm, 67mm respectively

Case 2) Woman
         Uterus cancer - tumour size 6cm
         Scheduled for surgery. After taking SSG, reduced to 3.5cm.
         Doctor said no need to operate
         Continue taking the SSG, the tumour disappeared.

Case 3) Man
        Prostate Cancer
        After taking SSG for 11 days, the tumour disappeared.

Case 4) Woman from KL
         Breast and Lung Cancer
         Both breasts removed - 4 stage. Very weak, cannot eat,
         on drip and lying in hospital.
         Family member poured SSG juice into her mouth through
         tube.
         After a few days, could eat and was discharged.
        28 days later was all tumours disappeared.

Case 5) Woman from Taiping
         Breast Cancer
        After taking SSG for 3 days, the wound dried up.

Case 6) Leukemia Patients
        So far 4 cases have been cured after drinking SSG juice.
        They also drank juice from 3 leaves of Guo Sai Por
         ( Ti Tham Tou )  once per week.

Case 7) Dialysis Patients
         After taking SSG for 10 days, stopped going for dialysis
         treatment

Case 8) Patients with High Cholesterol, High Blood, High Uric Acid
         and Diabetes
         After taking SSG, the conditions improved.

Direction for taking SSG juice
Wash the leaves and put them in a blender with 1/2 cup of water free of
chlorine. Blend them with a green apple minus the skin and seeds. Drink
immediately.

Number of leaves used for treatment for Cancer:
Stage 1 : 30 leaves everyday
Stage 2 : 50 leaves everyday
Stage 3 : 100 leaves everyday
Stage 4 : 150 - 200 leaves everyday

When the patients get better, reduce the number of leaves.

Places with SSG plants
1) Kepala Batas - near post office and Or Lang Low Kun
2) Jawi - Val Dor Village
3) BM - Near old CIMB bank
4) Penang - Snake Temple, (Ask the nuns)
5) Kedah - Si Che Kang


Food to avoid :
Kembong fish, Ray fish, 7 Angle-fish, chicken meat, duck meat, yam, glutenous rice, margarine, durians, bird nest, ginseng and other rejuvenating herbs.  Besides these, other herbs e.g. papaya, apricot seeds, lemon grass and many types of raw vegetable and fruit juices can also be used.

I believe all chronic diseases can be cured with the combination of detoxification, maintaing blood Ph 7.35-7.4, increasing body oxygen, natural nutrients and herbs, proper exercise and a healthy lifestyle. There are quite a number of cancer patients recovering and cured.

07 November, 2011

SIRAP BANDUNG SPESIAL



Bahan

½ kg Gula pasir
10 helai Daun pandan (pilih daun yang kecil)
3 camt Vanilla
2 cant Esen ros
3 titis Pewarna merah
I bag ais 7-e
I botol besar Ais krim soda F&N
2 tin susu cair
Garam secukup rasa

Cara Penyediaan
1.       Gula dididihkan dengan 500ml air, campur daun pandan, titiskan dengan 3 titis pewarna.  Sejukkan, baru dimasukkan esen vanilla dan ros, ditapis
2.       Masukkan 150 ml sirap dalam jag, masukkan ais ¾ penuh, + susu cair + garam secubit.
3.       Tuangkan ais krim soda sambil di timbus-timbus sehingga sirap berbuih.  Jika kurang timbus, sirap akan Nampak berasingan susunya. Rasa lah manis dan susunya mengikut cita rasa anda. Terus minum dan jangan langsung etak air kosong. Ais yang mula mencair cukup untuk menentukan jumlah kepekatan sirap bandung. Nah, special...

LAKSA JOHOR / spageti bolognaise ikan


Sesekali pekena laksa johor pun sedap... cubalah

Bahan A-Laksa
1 paket spageti / Mee laksa putih

Bahan B-Kuah Laksa
3 ekor ikan parang          
3 ekor ketam
½ kg udang
1½ biji santan kelapa
½ biji kerisik Kelapa
1 senduk Ketumbar, Jintan manis, jintan putih
11 ulas bawang merah ,  3 ulas bawang putih, 15 tangkai cili kering
3 cm Halia, 3cm kunyit hidup, 1 cm lengkuas
Asam keping
Garam secukup rasa

Bahan C- Ulaman
3 batang timun
1 mangkuk Taugeh
3 biji Bawang besar
9 pokok Daun kesum
19 helai Daun selasih
Kacang panjang
Bunga kantan
20 biji limau kasturi

Bahan D- Garam lada
5 biji Cili merah
Garam secukup rasa

Cara Penyediaan
1.       Bahan A direbus sehingga lembut  dan  ditoskan.
2.       Bahan B: Rebus Ikan, udang dan ketam diambil isi dan dikisar halus
3.       Kisar halus Cili kering, bawang-bawang, kunyit, halia lengkuas ketumbar dan jintan
4.       Pijarkan minyak, tumis bahan yang dikisar halus dengan api perlahan sehingga betul-betul masak dan bangkit aroma
5.       Masukkan kisaran sea food, kerisik dan santan kemancar,masukkan garam secukup rasa bila mendidih masukkan asam keping dan santan pekat, masak sehingga menggelegak, rasa semula asam garamnya
6.       Bahan C: Bersihkan daun ulaman, diracik halus, taugeh dibuang ekor, timun dibuang bahagian empulur dikuliti secara membujur dan diracik halus, kacang panjang dipotong halus
7.       Bahan D:  Tumbuk cili merah, diletakkan garam (letak belacan jika suka)
8.       Potong limau kasturi kepada 2 bahagian buang biji
9.       Masukkan spageti dalam mangkuk, letakkan Bahan C, curahkan kuah, letakkan garam lada dan sepotong limau kasturi, siap untuk dimakan.

PEGEDIL Nyaie SA’DIAH


Allahyarhamah Nyaie seorang yang tidak banyak cakap, tapi amat membantu bila saya sering mengekori beliau kemana-mana dan bertanya soalan itu ini.  Seperkara yang selalu saya lakukan waktu kecil dulu ialah suka melihat beliau bila memasak. Ingin saya abadikan kenangan itu dengan membuat beberapa post tentang resepi beliau.  Antaranya ialah Pegedil.  Pegedil ini boleh dimakan dengan nasi atau soto.  POWER!

Bahan:
Kentang, pedal, hati, perut ayam, lada sulah, daun sup, bawang goreng, garam secukup rasa
Telor ayam, minyak untuk menggoreng

 Cara penyediaan

1.       Kopek kentang bersihkan, potong wedges dan digoreng kemudian ditumbuk halus
2.       Bahan rencah digoreng empuk dan diracik halus
3.       Campur  gaul semua, rasa garam dibentuk bulat-bulat pipih, celop telur dadar, dan digoreng

SAMBAL HIRIS POWER


Salam hormat. Ingin saya berkongsi dengan handai taulan resepi keturunan orang Johor yang best.  Kalau dah tak tau apa nak dimasak, selera dah hampir mati, hidupkan semula tunas rasa dengan resepi tradisional yang diperturunkan oleh Nyaie Sa'diah ni. selamat mencuba.. Best dimakan dengan nasi panas.

Bahan-bahan
21 biji cili merah, 7 tangkai cili kering
3 biji bawang besar, 3 ulas bawang putih
5 keping tahu
5 keping tempe
½ biji kelapa, jadikan santan pekat
1 paket Sohun
1 paket kulit tahu
½ kg Udang kertas, 7 keping pedal, 7 keping hati
1 sudu asam jawa
Garam secukup rasa

Cara penyediaan
1.   Sohun kulit tahu direndam
2.   Tempe, tahu digoreng tanpa garam kunyit, dipotong nipis
3.   Hiris kesemua bawang besar, bawang putih, cili merah
4.   Cili kering digunting halus
5.   Pedal dan hati digoreng dan dihiris halus
6.   Pijarkan minyak goreng bawang-bawang, cili hingga layu
7.   Masukkan udang dan kesemua bahang hirisan
8.   Masukkan asam jawa yang teah dibancuh dengan santan pekat
9.   Masukkan garam secukup rasa, masukkan sohun dan kulit tahu, masak sehingga mesra.

31 October, 2011

Miss U like crazy...





25 October, 2011

Sultan Hassanal Bolkiah bertitah....

Selaku Pemimpin sebuah negara islam, Yang Berbahagia Sultan Hasanal Bolkiah menitahkan........ mengingatkan kepada rakyat jelata....
Moga kita semua dapat mengambil iktibar.....
(Ehsan: Tinta Kehidupan)

20 October, 2011

Penyembuhan pintar

Cara Kerja Penyembuhan Pintar:

  1. Membentuk tanggapan - mengubati penyakit hati, 
  2.  Allah adalah tuhan sekelian alam dan Ia melebihi segala sesuatu, serta Ia mencipta dan mengatur sistem, Quran sebagai panduan hidup, Manusia adalah khalifah / wakil Tuhan di muka bumi, penyakit/rasa sakit dan kesihatan dlm kekuasaan Allah, Allah mendatangkan dan menghilangkan penyakit, Allah memberi rezeki termsuk kesihatan kepada sesiapa yang dikehendakiNya, Nabi menonjolkan cara hidup sihat dan memerintahkan kita supaya berubat bila sakit, dan Memupuk nafs al-muthmainah agar selamat dunia dan akhirat. 
  3. Memiliki paradigma _ Menjadi sihat itu mudah, murah, semua t/laku kita menyihatkan, penyakit dapat dicegah, penyembuhan tidak mestinya tindakan luaran malah kadangkala ubat tidak diperlukan,kita dapat memgubati diri sendiri menurut cara yang mudah dan murah.
Pelajari Kaedah Penyembuhan Pintar: Aspek yang perlu diberi perhatian:

  1. Menjaga pemakanan. 
  2. Mengoptimumkan ibadah.
  3. Berdoa.
  4. Menfaatkan ubat yang diambil daripada ramuan Nabi. 
  5. Menambahbaik persekitaran. 
  6. Menyusun langkah bagi penyembuhan pesakit.
  7. Menyusun langkah bagi meningkatkan kualiti hidup (termasuklah program pencegahan dan pemyembuhan penuaan sebelum masa dan penyakit degeneratif),
  8. Menyempurnakan kesejahteraan hidup dalam konteks yang lebih luas bagi mencapai kebahagiaan sejati.

18 October, 2011

SAMBAL HITAM




Ingin sekali lagi saya berkongsi resepi yang Ustaz Kamal Arifin selalu buat dan kami rajin mencuba iaitu 'Sambal Hitam' .Sambal ni merupakan sajian dari negeri Pahang, tetapi menurut rakan sekerja saya ianya hanya popular kat beberapa daerah saja kut tak silap kat Kuala Lipis dan Jengka. Dimasak menggunakan belimbing buluh yang direbus hingga hitam kemudian baru disambalkan pulak dengan ikan bilis. Sambal hitam ini sedap dimakan bersama nasi panas. dan sebagai perasa tambahan bagi mee, roti sandwich dll. 

Bahan-bahan 
1 Kg Belimbing buluh (hijau)
1 Kg ikan bilis dibelah buang tulang- dikisar

600 g bawang merah - dikisar

500g cili padi - dikisar
sedikit minyak masak 
sedikit garam 

Cara-cara 

  1. Belimbing bulu direbus tanpa air sehingga hitam (bila air semua telah keluar- diasingkan air dan rebus belimbing hingga hitam), di kisar hancur
  2. Panaskan minyak tumis cili api dan bawang hingga masak betul
  3. Masukkan ikan  bilis dan belimbing
  4. Gaul sentiasa, sehingga hitam, rasa garam secukup rasa.
  5. Siap untuk dimakan.



16 October, 2011

Emosi

Apabila pihak klinik menelefon untuk saya pergi ambil sampel darah semula kerana dikatakan aras T4 hormon thyroxine, saya melebihi normal, saya mula buat refleksi semula tentang komen anak saya terhadap gelagat dan emosi saya sejak kebelakangan ini. Risau juga, kerana apabila saya teliti, komen peserta kursus yang telah attend kuliah saya sekurang-kurangnya seorang mesti ada kata, pensyarah perlu mengawal emosi....

Subhanallah....   tidak saya sengajakan menjadi terlalu emosional... atau jadi cepat marah ke...  Saya mengambil kesempatan ini untuk memohon berbanyak maaf kepada peserta kursus yang telah mengikuti kuliah saya sejak kebelakangan ini, begitu juga dengan rakan sejawat dan sahabat handai serta ahli keluarga tersayang, jika ada tutur kata saya yang menyinggung perasan anda sekelian...   Ketidak stabilan hormon T4, Thyroxine atau lebihan hormon ini menyebabkan :
  • Being restless, nervous, emotional, irritable, sleeping poorly and 'always on the go'.
  • Tremor of your hands.
  • Losing weight despite an increased appetite.
  • Palpitations.
  • Sweating, a dislike of heat and an increased thirst.
  • Diarrhoea or needing to go to the toilet to pass faeces more often than normal.
  • Shortness of breath.
  • Skin problems such as hair thinning and itch.
  • Menstrual changes - your periods may become very light or infrequent.
  • Tiredness and muscle weakness may be a feature.
  • A swelling of your thyroid gland (goitre) in the neck may occur.
  • Eye problems if you have Graves' disease.

11 October, 2011

Di celah-celah kehidupan

Kehidupan bermasyarakat, kadang kala timbul pelbagai persoalan yang hanya boleh dirungkai oleh individu yang terlibat.  Bagaimanapun, barang perlu diingat setiap tindak tanduk kita janganlah melampaui batas sehingga mengganggu gugat ketenteraman dan privasi orang lain.  Pendek kata perlu respek orang lain.  Sedangkan Air laut yang masin masih respek air sungai yang tawar di muara sungai......
Allah telah menjadikan fenomena di alam semesta ini untuk diambil iktibar....


Firman Allah dalam Surah Ar-Rahman:


Mafhumnya:
~Dia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu. (19)
~Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya. (20)

10 October, 2011

Wahai warga pendidik

Ketahuilah akta pendidikan kita.....



07 October, 2011

Rayuan mendayu doa kepada Yang Maha Esa

Moga sama-sama kita membetulkan dan melunakkan bacaan doa kita....


06 October, 2011

Soal hati

JARAK ANTARA 2 HATI?

Suatu hari seorang guru bertanya kepada murid-muridnya, “Mengapa ketika seseorang sedang marah, dia akan bercakap dengan suara kuat atau berteriak?”

Seorang murid setelah berfikir cukup lama mengangkat tangan dan menjawab, “Kerana dia telah hilang sabar, oleh itu dia berteriak.”

“Tapi…” guru bertanya kembali

“Orang yang dimarahinya hanya berada dekat dengannya. Mengapa perlu berteriak? Kenapa dia tak berbicara secara lembut?”

Hampir semua murid memberikan pelbagai alasan yang dirasakan logik menurut mereka. Namun tiada satu pun jawapan yang memuaskan.
  
Maka guru berkata, “Ketika dua orang sedang berada dalam kemarahan, jarak antara ke dua hati mereka menjadi amat jauh walaupun secara luaran mereka begitu dekat. Oleh itu, untuk mencapai jarak yang demikian, mereka harus berteriak.

Namun anehnya, semakin kuat mereka berteriak, semakin pula mereka menjadi marah dan dengan sendirinya jarak hati yang ada di antara mereka menjadi lebih jauh lagi. Kerana itu mereka terpaksa berteriak lebih kuat dan keras lagi.”

Guru masih melanjutkan, “Sebaliknya, apa yang terjadi ketika dua orang saling jatuh cinta?




Mereka tidak berteriak, mereka berbicara dengan suara yang keluar dari mulut mereka dengan begitu perlahan dan kecil. Seperlahan bagaimana pun, kedua-duanya masih dapat mendengar dengan begitu jelas.

Mengapa demikian?” Guru bertanya sambil memerhatikan muridnya.

Mereka kelihatan berfikir panjang namun tiada seorang pun yang berani memberikan jawapan. “Kerana hati mereka begitu dekat, hati mereka tak berjarak. Sepatah kata pun tak perlu diucapkan. Sebuah pandangan mata saja cukup membuat mereka memahami apa yang ingin mereka sampaikan.”

~ ♥ ~Ketika kita sedang dilanda kemarahan, janganlah hati kita mencipta jarak. Lebih–lebih lagi mengucapkan kata-kata yang mendatangkan jarak hati diantara kita. Mungkin di saat seperti itu, diam mungkin merupakan cara yang bijaksana. Kerana waktu akan membantu kita



02 October, 2011

Antara 2 Sujud

Setiap detik titipkan doa untuk kesejahteraan diri kepda yang MAHA ESA

29 September, 2011

Life is short make it sweet, do it right

Some shocking mistakes that we  make in solat... 





26 September, 2011

Amanat mantan KPPM dan mantan Pengarah IAB

Pada 20-22 September 2011 bertempat di Dewan Besar Institut Aminuddin Baki, telah berlangsung Persidangan Kebangsaan "Pengurusan Pendidikan Pengetua Cemerlang Malaysia" Slot 21 September 2011, telah sempat saya ikuti.  Satu slot yang amat bermakna kerana dua tokoh hebat telah dijemput untuk berkongsi idea dan pandangan berkaitan Pengurusan Pendidikan Pengetua Cemerlang, iaitu  Yg Bhg Tan Sri Dr. Wan Zahid bin Nordin (Mantan KPPM), dan Yg Bhg Dato' Dr Ibrahim bin Ahmad Bajunid (Mantan Pengarah IAB)
Amanat 1:
 
Tan Sri Dr Wan Zahid b Nordin  
  1. Pemimpin yang cemerlang adalah apabila dia berjaya membangun kapasiti lebih ramai pemimpin.  
  2. Sebagai Pengetua Cemerlang, one should be able to turn around the school in one year. contoh: En Baharom Kamari (PC SMK Sri Pantai).
  3. Bebaskan diri dari dijajahi, must be your own master.
  4. Kecemerlangan- hendaklah ada stamina untuk sense of commitment, sense of vision with pride.
  5. Believe in oneself.
  6. Kredibiliti adalah satu 'pemberontakan', setiap hari adalah hari profesional.
  7. Leader must be able to give space 'liberate people', jangan biakkan hamba- experiment everything except break the law.
  8. Leader is to give 'some space' to the subordinate to enhance their ideas and creativities. 
  9. Pemimpin tidak harus berasa tergugat. Leader yang 'cantas' orang bawahannya adalah gagal menjadi leader.
  10. Leader make 'no slaves'. Sometimes, we destroy values rather than create values
Amanat 2:

 
Dato' Dr Ibrahim Ahmad Bajunid
  • PC bukan keistimewaan tetapi 'tanggungjawab' dari segi perundangan terhadap subordinat.
  • Perkara-perkara remeh, terhimpun secara kumalatif membawa perubahan besar oleh teman profesional sebagai prasyarat untuk menjadi pemimpin yang berusaha dan baik
  1. Membuat perbandingan dan penanda arasan apa sahaja yang di buat- buat pada kadar luar dari kebiasaan dan stamina kita
  2. Bila ingin lakukan yang luar biasa, ada limitasi, tetapi perlu ada KOMITMEN-STAMINA-YAKIN/misi, contoh: Hasrat LUARBIASA KPPM 1970'an ;Menjelang 1990an semua guru ptut ada ijazah kedoktoran, limitasinya: pdgn ini tidak diterima... sehingga 2011 pun, masih ramai guru yang belum memiliki ijazah pertama.
  3. Satu contoh langkah luar biasa yang diambil oleh YAB PM, keputusan kerajaan meluluskan pembukaan IPTS adalah langkah positif kerana mengenjak ke arah hasrat 'Pusat Kecemerlangan Pendidikan sedunia', kerana Malaysia berada dalam seranai top 10 Universiti pilihan pelajar Luar Negara
  4. Faktor LUAR BIASA: masa-sumber-idea, Role Model yang baik:Edupreuners Dato' Theresa, Tan Sri Lim Kok Wing telah mengembangkan cawangan LKW ke 7 Negara dan 3 Benua.  Setiap pemimpin mempunyai hak untuk memilih:
  • Adakah saya sebagai Pemimpin menjadi PEMBINA atau pemusnah?
  • Adakah saya sebagai Pemimpin menjadi PENGIKTIRAF atau pengecam?
  • Adakah saya sebagai Pemimpin menjadi PENYELESAI MASALAH atau penimbul masalah?
  • Adakah saya sebagai Pemimpin menjadi PEMBERI atau peminta?
  • Adakah saya sebagai Pemimpin menjadi PEMBELAJAR atau tidak belajar
Tidak mengapa jika IDEA luar biasa, tidak diterima pakai hari ini, kerana tidak semua yang berlaku selari dengan apa yang kita fikir kerana 'Empire of the futures are the empires of the great minds' W. Churchill; 100 trilion sel otak berfikiran LUAR BIASA yang membatasinya:
BUDAYA-POLITIK-DIRI SENDIRI- MODEL YG SALAH- BISIKAN YANG MENYEMPITKAN FIKIRAN

Metafora untuk Pengetua Cemerlang ' MUTIARA DALAM GELORA", kerana jika PC dihantar ke sekolah yang prestasi rendah, adalah sebagai trouble shooter untuk melakukan uasha LUAR BIASA.....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pengisian jiwa...

Listen to Quran

faceblog

twinkle stars

Like